Hadis olmadigi halde Hadis sanilan Sözler
HADİS OLMADIGI HALDE HADİS SANILAN BAZI SÖZLER
Hiç ölmeyecek gibi dünya için hemen ölecek gibide ahiret için çalış. Bu söz Hz Amr bin el-As r.a aittir o bu sözü mısırda söylemiştir.
Şeyhi olmayanın şeyhi şeytandır. Bu söz Beyazidi Bestami hzlerine aittir.
من عَرَفَ نَفْسَه فقد عَرفَ رَبَّهُ
"Nefsini bilen Rabbini de bilir" Hadisçiler bu söz Evliya Ulllahtan Yahya b Muaz Errazi’ye ait olduğunu belirtirler.
الدّ ُنيا مَزْرَعَة الاخرة
"Dünya AhiretinTarlasıdır " Kimin söylediğini tesbit edemedim. Mana olarak doğru bi söz.
إنْ لم يكن العلماءُ أولياءَ الله،فليس لله وليّ
"Alimler Allah’ın velisi değilse eğer,Allah’ın hiçbir dostu yoktur". Aliyyul kari’de bu söz İmamı Ebu Hanife ve İmamı Şafi’nin sözüdür. Her ikisi de söylemiştir. İbni Hacer el Askalani sözün hadis olmadığını ama manasının doğru olduğunu söyler.
من جَهِلَ شيئا عاداه "Kişi bilmediğinin düşmanıdır" Hadisçiler bu sözün İmamı Şafi’ye ait bir söz olduğunu söylerler.
أبىالله أن يصحّ إلا كتابُه
"Allah (c.c) yalnızca kendi kitabını doğru kıldı". Bu söz İmamı Şafi’ye ait bir sözdür,talebesi olan Müzeni şöyle der ;(Risale adlı) kitabı Şafi’ye seksen defa okudum(herhalde devamlı ders kitabı olarak okutuluyordu) her seferinde hata üzerinde duruyordu ve imamı Şafi;Yeter! “Allah kendi kitabından başkasını doğru (hatasız) kılmadı”. Favaid-Şevkani sy.309 hd.no(27) Keşful hafa –Acluni c.1 sy.35 hd.no(59) Lulu-Kavukcusy.29 hd.no(5) Masnu-Aliyyul kari-sy.50 hd.no(12) Makasıd-Sehavi sy.34 hd.no(15) Mevzuat-Aliyyul kari sy.76 hd.no(5 Muhtasarı Makasıd-Zerkani sy.65 hd.no(13) Münteka Hac Ahmet sy37 hd.no(8) Temyiz-Deyba’ sy.5
الضرورات تبيح المحظورات
"Zaruretler Haramları Mübah Kılar". Bu söz fıkıh ulemasının Ayetler ve Hadisler ışığında çıkardıkları bir Usulu Fıkıh kaidesidir.
عند ذكر الصالحين تنزيل الرحمه
"Salihlerin Anıldığı Yere Rahmet İner". Bu sözün Süfyan b. Uyeyne’ye ait olduğunu İbni Cevzi “Safvetüs Saffe” adlı eserinin mukaddimesinde kaydetmiştir.
لا ادري نِصفُ العلم
"Bilmiyorum (Demek) ilmin yarısıdır". Aliyyulkari bu sözün Tabiinden olan Şa’bi’ye ait olduğunu söylemiştir ,Abdul Fettah Ebu Gudde Hafız İbni Abdul Berr’in görüşünü desteklemiştir ki o da bu sözün aslının sahabeden Ebud-Derda’ya ait olduğu görüşünü benimsemiştir.